کد خبر: ۲۳۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
۲هواپیمای بدون سرنشین قبل از وقوع ۲انفجار در ۵ مایلی دریایی از یک کشتی واقع در ۵۰ مایلی غرب حدیده در ساحل غربی یمن مشاهده شدند.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: شرایط کشتیرانی در دریای سرخ برای هرگونه تجارت دریایی «از مبدا» یا «به مقصد» اسرائیل بحرانی است. رسانه‌های غربی از وقوع مکرر انفجار موشک‌ها و پدافندها در طول آبراه تنگه باب‌المندب و دریای سرخ خبر می‌دهند. وقوع همین انفجارها حرکت کشتی‌ها به سمت کانال سوئز و جابجایی کالا را پرمخاطره کرده است و جریان اقتصاد در این منطقه از دنیا تقریبا به حالت تعلیق درآمده است.

۱۲درصد تجارت جهانی از مسیر دریای سرخ انجام می‌شود و ناامنی در این منطقه هزینه ارسال کالا و اقلام را افزایش چشمگیری می‌دهد. علائم چنین تغییر مسیری هنوز بروز نکرده‌اند ولی گزارش‌های متعدد رسانه‌ای حکایت از بروز تاثیرات اقتصادی منفی این اتفاق بر اقتصاد اروپا در آینده نزدیک دارند.

یک مقام دریایی بریتانیا اعلام کرد که روز سه‌شنبه انفجارهایی در سواحل یمن رخ داده است؛ چند هواپیمای بدون سرنشین مشاهده شده‌اند و بعد از آن هم شلیک موشک‌هایی در ۲حادثه جداگانه دیده شده است.

بنا به اعلام رویترز «۲هواپیمای بدون سرنشین قبل از وقوع ۲انفجار در ۵ مایلی دریایی از یک کشتی واقع در ۵۰ مایلی غرب حدیده در ساحل غربی یمن مشاهده شدند.»

در یک حادثه ظاهراً جداگانه، صدای انفجاری شنیده شده است و موشک‌ها در ۴ مایلی دریایی از یک کشتی در ۶۰ مایلی دریایی حدیده مشاهده شده‌اند.

هنوز مشخص نشده که آیا این حوادث مربوط به همان کشتی بوده یا هدف دیگری داشته است. جزئیات محموله کشتی اشاره شده و مبدا و مقصد آن هم مشخص نشده است. کشتی و خدمه آنها آسیبی ندیده‌اند. همچنین این موضوع که هواپیماهای بدون سرنشین از کجا آمده بودند و شلیک‌ها از کجا صورت گرفته نیز مبهم مانده است.

حوادث گزارش شده یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که ایالات متحده در پاسخ به حمله یمنی‌ها به کشتی‌ها یک طرح امنیتی چند ملیتی در دریای سرخ اعلام کرد.

رویترز در گزارشی مدعی شد: شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از اکتبر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند، کارزاری که این گروه می‌گوید در همبستگی با فلسطینی‌هایی است که توسط اسرائیل در غزه محاصره شده‌اند، شکل گرفته است. این گروه گفته است که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل و کشتی‌هایی را که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند هدف قرار داده است و به شرکت‌های کشتیرانی درخصوص معامله با بنادر اسرائیل هشدار داده است.

چندین خط کشتیرانی در واکنش به این حملات، تردد خود در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌اند و مسیر طولانی‌تری را از طریق آفریقا انتخاب کرده‌اند.

یمنی‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل درگیری در غزه را متوقف نکند به حملات خود ادامه خواهند داد و هشدار داده‌اند که در صورت هدف قرار گرفتن این گروه شبه‌نظامی به کشتی‌های جنگی آمریکا حمله می‌کنند.

رسانه انگلیسی در گزارش خود همچنین به این مسئله پرداخت که «حوثی‌ها پس از سال‌ها جنگ، کنترل حجم وسیعی از خاک یمن را در دست دارند و از آن زمان پهپادها و موشک‌هایی را به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرده‌اند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار